Sunday, October 2, 2011

Hadith Mengenai Kepentingan Ilmu

Sila share dan like jika anda meminati post ini :)


1) "Tuntutlah ilmu walau sampai ke negeri China sekalipun" (H.R. Ibnu 'Adi dan Baihalqi)
2) "Belajarlah kamu semua dan mengajarlah kamu semua dan hormatilah gurumu dan berbuat baiklah kepada orang yang telah mengajarimu semua" (H.R. Thabrani)


3) "Jadilah kamu orang yang mengajar atau belajar atau pendengar(mendengarkan orang mengaji) atau pencinta(mencintai ilmu) dan (jangan) engkau jadi orang yang kelima(tidak mengajar, tidak belajar, tidak mendengarkan pengajian, dan tidak mencintai ilmu), maka engkau akan hancur" (H.R. Baihaqi)
4) "Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap muslim" (H.R. Ibnu Majah)


5) "Orang yang keluar untuk menuntut ilmu, termasuk orang yang berjuang di jalan Allah hingga ia kembali" (H.R. At-Tirmizi)

6) "Orang yang memudahkan jalan untuk menuntut ilmu. Allah akan memudahkan baginya jalan menuju surga. Sesungguhnya para malaikat membentangkan sayapnya(kepada orang yang menuntut ilmu) karena senang kepada orang yang mencari ilmu" (H.R. At-Tirmizi)


7) "Wahai Abu Zar, keluarmu pada pagi hari untuk mempelajari satu ayat dari kitab Allah itu lebih baik daripada kamu mengerjakan shalat 100 rakaat. Keluarmu pada pagi hari untuk belajar satu bab dari ilmu, baik diamalkan maupun tidak adalah lebih baik bagimu daripada kamu mengerjakan shalat seribu rakaat" (H.R. Ibnu Majah)

8) "Barangsiapa yang menghendaki(kebahagiaan) dunia maka hendaklah ia berilmu dan barangsiapa yang menghendaki(kebahagiaan) akhirat maka hendaklah ia berilmu dan barangsiapa menghendaki kedua-duanya maka ia pun harus berilmu"


9) "Sebaik-baik kalian adalah orang yang belajar Quran dan mengajarkannya" (H.R. Bukhari)

10) "Janganlah kalian menuntut ilmu untuk membanggakan terhadap para ulama dan untuk diperdebatkan di kalangan orang-orang bodoh dan buruk perangainya. Jangan pula menuntut ilmu untuk penampilan dalam majelis(pertemuan atau rapat) dan untuk menarik perhatian orang-orang kepadamu. Barangsiapa seperti itu maka baginya neraka...neraka..." (H.R. Tirmizi dan Ibnu Majah)


11) "Saling berlakulah jujur dalam ilmu dan jangan saling merahasiakan. Sesungguhnya berkhianat dalam ilmu pengetahuan lebih berat hukumnya daripada berkhianat dalam harta" (H.R. Abu Na'im)


Ruangan Iklan

==>Masa paling sesuai untuk mengeratkan silaturahim? SEKARANG!!!

==>Raya dah nak dekat, jom hantar kad Raya... Special ni!

==>Cara berkesan naikkan trafik !!

==>50,000 shares dan Coca-Cola akan menderma RM50,000! Mari rakyat Malaysia sebarkan semangat Ramadan

1 comment:

  1. nice info bro, kekadang mende2 cam ni kite terlepas pandang, menuntut ilmu ni satu ibadah

    ReplyDelete